
Narva-Jõesuu tuletorn (Lootsiraamat 1871).
Merekaubandusliku tähtsusega Narva linnast kulges Rootsi ajal veeteed Pihkvasse, Novgorodi ja Moskvasse. Venemaaga aktiivse kauplemise tulemusel oli Narva tähtsus sedavõrd tõusnud, et 17. sajandi keskel kaalusid Rootsi võimud koguni Narva kuulutamist Rootsi idapealinnaks. On andmeid, et juba Rootsi ajal asus Narva-Jõesuus märgutuli.
Tsaari-Venemaa rüpes hakati merelaevandusele veelgi enam tähelepanu pöörama ja tulemuslikuma töö saavutamiseks loodi 1803. aastal Admiraliteedi Departemangu Balti tuletornide direktori ametikoht. See määrati Leonti Spafarjevile, kes suhtus oma töösse kirglikult ja kelle ametiaja jooksul püstitati ja rekonstrueeriti suur hulk meremärke. Tema eestvedamisel valmis 1808. aastal Narva jõe läänekaldale ümara põhiplaaniga 16-meetrine paekivist tuletorn. Tuletorn oli vajalik puitu vedavatele laevadele õige ankru- koha leidmiseks. Laevad saabusid sageli pimedas ning jäid ootama madalast jõesuust paatidega toodava metsamaterjali pealelaadimist. 12-tahulisse laternaruumi paigaldati 24 sfääriliste peeglite ja kanepiõlilampidega valgustit, mis suunasid valguse merele erinevates suundades. Tuli oli merepinnast 22 m kõrgusel, nähtavuskaugusega 14 miili.
1860. aastatest asusid tuletorni läheduses lootsijaam, päästejaam, sadama- kontor, toll ja piirivalvekordon. Enne I maailmasõda oli Narva jõe suudmes kolm päästejaama posti. Üks asus tuletorni juures jõesadamas, teised mõlemal pool jõesuuet mere ääres.
Narva-Jõesuu sadam 20. sajandi alguses. Jaan Vali kogu.